Tajwańskie linie China Airlines (CAL) ogłosiły wczoraj (18 grudnia) zakup kolejnych pięciu airbusów A350-1000, zwiększając liczbę zamówionych samolotów tego typu do 15 sztuk. Najnowsze zamówienie to wykorzystanie pięciu opcji na kolejne maszyny tego typu. Dostawy tych samolotów zaplanowano na lata 2032 - 2033.
Zamówione A350-1000 będą obsługiwać połączenia z Tajwanu do Ameryki Północnej i Europy i zapewnią pełną integrację z istniejącą flotą A350-900 linii CAL. Dostawy 15 maszyn mają rozpocząć się w 2029 r., a zakończą się z końcem 2033 r.
- Rozszerzenie floty A350-1000 stanowi kolejny ważny krok w naszej długoterminowej strategii rozwoju. Wyjątkowa efektywność i komfort pasażerów oferowane przez A350 są zgodne z naszymi celami modernizacji floty, wzmocnienia konkurencyjności na trasach dalekodystansowych oraz zapewnienia klientom podniesionego standardu podróży – powiedział Kao Shing-Hwang, prezes China Airlines.
Według informacji branżowych, nowe dodatki do floty China Airlines będą posiadać trzyklasową konfigurację pokładu z większą liczbą miejsc w klasie biznes niż posiadają obecne samoloty szerokokadłubowe przewoźnika. W pierwszej kolejności A350-1000 zastąpią we flocie obecnie użytkowane 10 boeingów B777-300ER, a wraz z innymi nowymi maszynami zapewnią także zwiększenie floty szerokokadłubowców dla przyszłego rozwoju przewoźnika.
- Bardzo cenimy naszą wieloletnią współpracę z China Airlines. To kolejne zamówienie jest wyraźnym dowodem zaufania do A350-1000 jako właściwego samolotu dla przyszłych ambicji rozwoju siatki połączeń China Airlines. Jego efektywność nowej generacji, zasięg oraz komfort kabiny przyniosą jeszcze większą wartość linii lotniczej i jej pasażerom - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes wykonawczy Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Flota China AirlinesObecnie flota linii składa się z 84 samolotów: 20 airbusów
A321neo, 13 A330-300, 15 A350-900, ośmiu boeingów B737-800, ośmiu B747-400F, 10 B777-300ER oraz 10 B777F. China Airlines oczekują na dostawę 70 samolotów: 12 airbusów A321neo, pięciu A350-900, 15 A350-1000,
10 B777-9X, czterech B777-8F,
18 boeingów B787-9 Dreamliner oraz sześciu B787-10.
A350-1000A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace by Airbus, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.
Do końca listopada 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1493 samoloty A350: 1049 A350-900, 362 A350-1000 oraz 82 maszyny A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 686 maszyn 43 liniom lotniczym: 581 A350-900 oraz 105 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (65), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).